Het valt mij op hoe de grafische printmarkt bijna helemaal buiten beschouwing blijft in alle (kranten)berichtgeving over de voorgenomen overname van Océ door Canon. Het lijkt eigenlijk allemaal voornamelijk om kantoorprinters en kopieermachines te draaien.
Toch zette Canon niet voor niets drie jaar geleden tijdens Ipex een grootschalig offensief in om zich als serieuze partij in het grafische productieprinten te presenteren. Waar printerleveranciers op de kantoormarkt vooral een gevecht leveren tegen de oprukkende digitalisering van allerlei printwerk en de krimpende taart met steeds grotere partijen moeten delen, lijkt de eveneens krimpende grafische drukwerkmarkt voor printerleveranciers nog een groeiend printvolume te bieden ten koste van traditioneel (offset)drukwerk. Oplages van bijvoorbeeld boeken worden zo klein, dat printen op afroep een aantrekkelijk alternatief wordt voor drukken.
In 2006 stuurde Océ Rob de Louw naar Singapore om Océ in Azië steviger op de kaart te zetten. Hij had in Nederland Océ’s business unit ‘Commercial Printing’ tot ‘een pareltje binnen Océ gemaakt’ (aldus zijn toenmalige opvolger Frank Adema), en riep in 2005 de vervanging van offset door digitaal printen uit tot ‘keihard target’. De Louw mocht dat kunstje in Azië gaan herhalen. Ik interviewde hem voor zijn vertrek voor vakblad Graficus: ‘Ik wil het succes van Commercial Printing in Nederland vertalen naar Azië. Ik wil daar versnelde groei realiseren. (…) Over twee jaar wordt in Azië meer geprint dan in heel Europa. Daar moet je als wereldspeler bij zijn. Je moet in die gebieden aanwezig zijn om autonoom te kunnen groeien.’
Die gewenste ‘autonome groei’ wordt nu dus een handje geholpen door de overname door Canon. Océ zal als aparte divisie verantwoordelijk zijn voor (onder andere) productieprinten, en kan daarbij over het uitgebreide Aziatische netwerk van Canon gaan beschikken.
Ik liep vorig jaar tijdens drupa ineens Rob de Louw tegen het lijf. Met zo’n 250 gasten uit Azië in zijn kielzog. Met ‘een aantal mooie successen op zak’, dacht hij dat Azië nu echt op het punt stond de transitie van offset richting digitaal te gaan maken. Hij herhaalde: ‘Als je een global player wilt zijn, dan moet je er nu bij zijn.’ En toen ik hem later die dag weer sprak, was hij alleen nog maar meer overtuigd van de kansen in Azië: ‘Er zijn op drupa meer Aziaten dan ooit.’
Vragen over de sinds 2006 behaalde resultaten en de rol van Rob de Louw – nog altijd aan het hoofd van Digital Documents Systems (DDS – de kleinformattoplossingen voor de zakelijke en de grafische markt) in Azië – bij deze overname en in de toekomstige constellatie blijven nu vooralsnog onbeantwoord: hij onthoudt zich op dit moment van commentaar.
Geef een reactie