Bij gebrek aan branchecijfers vormt de Grafische Vakbeurs 2009 in Gorinchem straks de eerste graadmeter van de stemming in grafische Nederland sinds we in ‘guur weer’ verkeren.
‘Guur weer’ voorspelde KVGO-voorzitter Koekkoek eind vorig jaar, en niet veel later konden de schaatsen uit het vet. Dus juist nu het weer zo lelijk is had ik graag willen lezen hoe de grafische industrie er werkelijk voor staat en vooral natuurlijk wat de verwachtingen voor dit jaar zijn. Maar bij navraag blijken de cijfers over 2008 uit de jaarlijkse Enquête Economische Ontwikkeling door het Dienstencentrum (in opdracht van het KVGO) helaas nog niet beschikbaar.
Het aardige van de Grafische Vakbeurs (in Hardenberg, Gorinchem en zelfs Rijswijk) is dat dit fenomeen zich sinds de eerste bescheiden aflevering 2002 tegen de stroom in tot een succes heeft weten te ontwikkelen – 2002 was het jaar dat toenmalig KVGO-voorzitter Ad Molier alvast bij voorbaat ‘in economisch opzicht een verloren jaar voor de grafimedia-industrie’ noemde.
Ik zocht de cijfers er maar eens bij en zette ze in onderstaand grafiekje.
In de Evenementenhallen lijkt wel een haast anticyclisch beursklimaat te heersen. Terwijl Grafivak ten onder ging groeide in Hardenberg het aantal bezoekers juist gestaag in de jaren dat de omzetontwikkeling zich in de Nederlandse grafische industrie naar een dieptepunt van -8,0 procent begaf. De Vakbeurs houdt vast aan het concept van kleinschaligheid en ‘all in’ en blijft vervolgens sneller groeien dan de grafische omzet zich herstelt.
Stel je nou eens even voor dat de cijfers uit Hardenberg en Gorinchem werkelijk een graadmeter blijken te zijn voor de stemming in Grafisch Nederland. En stel dat de beursorganisatie dan volgende week gelijk krijgt met een verwacht recordaantal bezoekers van 16.500…
(deze column verscheen eerder in vakblad Graficus)
(Update: de verwachtingen werden overtroffen – er kwamen ruim 18.000 mensen naar Gorinchem. Helaas bleek dat toch geen graadmeter: de Enquête Economische Ontwikkeling (EEO) van het Dienstencentrum maakte niet veel later bekend dat de omzet in grafisch Nederland juist een daling had ingezet en nog maar op een mager plusje van 1 procent uitkwam. En erger nog: voor het eerst in meer dan 25 jaar verwachtten grafimedia-ondernemers een verdere daling.)
Geef een reactie